Checklist auto importeren
Hieronder vind je een globale checklist voor het importeren van een auto uit Duitsland. Hierin staan de belangrijkste zaken, waar je rekening mee moet houden.
Kijken/kopen
- Pin je niet vast op 1 auto, maar bekijk er meerdere tijdens 1 trip naar Duitsland
- Houd rekening met eventuele vroege sluitingstijden van bedrijven, zodat je niet voor een dichte deur komt te staan
Controleren van het onderhoudsboekje
- Koop nooit een auto zonder onderhoudsboekje
- Bekijk of het onderhoudsboekje tot recent is bijgewerkt
- Controleer goed of de aftekeningen passen bij de auto
- Is de kilometerstand logisch en pas deze bij de auto?
Controleren van de auto
- Is er iets mis met de auto, loop dan gerust door naar de volgende
- Klopt de tellerstand met de staat van de auto (let ook op slijtage van stoelen, pedaalrubbers, pook en stuur)
- Maak altijd een uitgebreide proefrit
Bijkomende zaken
- Maak goede afspraken over de aflevering (dus met eventuele beurt of extra’s)
- Maak goede afspraken over de garantie
- Zorg voor een exportkenteken (zelf via het Strassenverkehrsamt, waar je met de met auto en de papieren langs moet) of laat de verkopen e.e.a. regelen
- Over het algemeen valt er in Duitsland niet heel veel af te dingen (max. zo’n 1000 euro)
- Een set winterbanden voor je Duitse bolide zou mooi zijn
Bij vervoer naar Nederland
- TUV/AU-keuringsbewijs
- De autopapieren (Fahrzeugbrief, Fahrzeugschein of Zulassungsbescheinigung Teil I und Teil II)
- Exportkenteken (wit met rood vlak met uiterste geldigheidsdatum)
- Aankoopbon (in geval van controle door douane, aantonen dag van aankoop)
- Eventueel een allrisksverzekering op chassisnummer
In geval van controle door de Nederlandse douane terwijl je met een exportkenteken rijdt, overhandigen ze je een folder. Daarin staat uitgelegd wat je moet doen om een boete te voorkomen (invoeren en BPM betalen).
Keuring door de RDW
- Afspraak maken met de RDW bij jou in de buurt
- Eendagskenteken vragen bij het maken van een afspraak (anders kun je er niet naartoe rijden)
- Zelf de auto even nalopen (denk aan verlichting, banden, enzovoorts)
- APK door RDW laten uitvoeren
BPM-aangifte
- BPM-aangifte doen a.d.h.v. documenten van de Belastingdienst
- Extra’s die niet af-fabriek zijn, maar wel verwijderbaar, verwijderen (dat scheelt in kosten)
- Af-fabriek extra’s worden door de douane in geval van twijfel opgevraagd
Terug naar overzicht