Eisen Algemene Periodieke Keuring (APK)


Zoals vrijwel elke autobezitter zal weten, is het verplicht om een auto van 8 jaar of ouder elk jaar een APK-keuring te laten ondergaan. Dit is noodzakelijk om de verkeersveiligheid te waarborgen en het milieu te beschermen.

Door blijven rijden met een auto zonder geldige APK is niet erg verstandig. Ten eerste omdat het gevaarlijk kan zijn als bijvoorbeeld de remmen of banden in slechte staat zijn. Ten tweede omdat het onnodig geld kost, want sinds 2007 krijgen autobezitters met een verlopen APK na 8 weken automatisch een boete opgestuurd van 100 euro.

De jaarlijkse keuring is dus moeilijk te ontwijken. Het is aan te raden om de keuring ruim op tijd te laten plaatsvinden, wat al mogelijk is vanaf twee maanden voor de afloopdatum van de vorige keuring. Met een vroegtijdige keuring voorkomt u dat uw auto bij een eventuele afkeuring niet meer op tijd gerepareerd en goedgekeurd kan worden.

Stel dat de afloopdatum 19 december is en u de auto op 24 oktober laat keuren, dan hoeft u zich geen zorgen te maken dat u het jaar erop binnen twee maanden voor 24 oktober de auto moet laten keuren. De verloopdatum blijft 19 december, de goedkeuring is dus gewoon wat langer geldig.

Maar voordat u uw auto laat keuren is het wellicht handig om te weten wat er zoal gekeurd wordt:

Verkeersveiligheid

Het belangrijkste aspect bij de APK-keuring is de verkeersveiligheid, met andere woorden: is jouw auto wel veilig genoeg om op de openbare weg te mogen rijden? Er wordt bij deze keuring naar een aantal belangrijke onderdelen gekeken:

  • Spiegels (aanwezigheid, beschadigingen en verstelbaarheid)
  • Voorruit (beschadigingen, werking ruitenwissers, werking ruitensproeier en mogelijkheid tot ontwasemen/ontdooien van de voorruit)
  • Vergrendeling (deuren van binnen en buitenaf kunnen openen, roest op scharnieren en mogelijkheid om motorkap en achterklep te openen/sluiten)
  • Wielophanging ( schokbrekers moeten goed bevestigd, vrij van roest en vrij van speling zijn)
  • Verlichting (beschadigingen, werking, kleur en afstelling van de lichten, aanwezigheid van reflectoren)
  • Carrosserie (aanwezigheid roest op dragende delen en aanwezigheid uitstekende delen)
  • Remmen (werking en slijtage van remblokken en remschoenen, beschadigingen van remleidingen)
  • Autogordels (werking van blokkeringsysteem en sluiting, beschadigingen)
  • Stuurinrichting (speling en een juiste bevestiging)
  • Wielen ( spanning en profieldiepte van de banden, ophanging, speling en beschadiging van de velgen)

Milieu

Naast de verkeersveiligheid is het ook van belang dat de uitlaat goed functioneert en de uitstoot binnen de milieueisen valt. Hierbij is er een verschil tussen de keuring van diesel en benzinemotoren.

Bij dieselmotoren wordt de roetuitstoot gemeten in de zogeheten roetmeting. Deze is alleen verplicht voor auto’s met een bouwjaar van 1980 of later.

Voor benzine- en LPG-motoren met een bouwjaar 1993 of later is er de viergasmeting. Hierbij wordt gemeten of de uitstoot binnen de wettelijke percentages blijft. Is dit niet het geval, dan is de katalysator waarschijnlijk defect en dient te worden vervangen of gerepareerd voordat er een goedkeuring kan worden gegeven.

Autoregistratie

Tot slot dienen ook de autopapieren in orde te zijn. Hierbij wordt gekeken naar:

  • Chassisnummer: komt dit overeen met de papieren en is het nummer goed leesbaar?
  • Aantal cilinders: komt dit overeen met wat er op de papieren vermeld staat?
  • Kentekenplaten: zitten ze goed vast, zijn ze voorzien van EU keurmerk en komen ze allebei overeen met de papieren?
  • Brandstofsoort: komt dit overeen met de papieren?
  • Wielbasis: komt deze overeen met de papieren?

Sinds 1999 wordt bij elke keuring ook de kilometerstand geregistreerd in de databank van het NAP. Zodoende kan fraude met kilometerstanden zoveel mogelijk worden voorkomen.

Afgekeurd voor APK?

Als de auto op één of meerdere essentiële punten niet in orde is, wordt deze afgekeurd. De eigenaar heeft dan tot de vervaldatum om zijn auto te repareren. Zodra dit gedaan is kan de auto alsnog worden goedgekeurd.
Op het keuringsrapport staan ook punten aangegeven waar de auto niet op afgekeurd kan worden, maar die wel op korte termijn gerepareerd dienen te worden.

APK Autobon

Om de APK-keuring wat leuker te maken is er de APK Autobon, dit is een cadeaubon van € 12,50 (ter waarde van € 39,95), waarmee u recht hebt op een volledige uitvoering van de APK-keuring (excl. roetmeting voor dieselauto’s) bij één van de aangesloten garages.

U kunt deze bon natuurlijk voor uzelf aanschaffen, maar omdat de bon kan worden voorzien van een persoonlijke tekst, is het juist voor familie en (carpool)vrienden een ideaal presentje.